GR FR DE ES EN
21 C
Athens

Εφημερίδα - Ανθρώπινα Νέα ©

Δευτέρα, 14 Ιουνίου, 2021

Απάντηση

Διαβάστε ακόμη

Σε απάντηση στην προφανή αναγκαστική προσγείωση εμπορικού επιβατικού αεροπλάνου στην πρωτεύουσα της Λευκορωσίας, το Μινσκ, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας, ICAO, συγκάλεσε επείγουσα διπλωματική συνεδρίαση την Πέμπτη. Τι λέει η ICAO για το περιστατικό και ποιες εξουσίες έχει η υπηρεσία;

1) Η ICAO ιδρύθηκε στην αυγή της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας
Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν μια περίοδος ραγδαιών εξελίξεων στην τεχνολογία των αεροσκαφών. Προς το τέλος της σύγκρουσης, το 1944, εν αναμονή της αυξανόμενης δημοτικότητας των μη στρατιωτικών και εμπορευματικών αεροπορικών ταξιδιών, η κυβέρνηση των ΗΠΑ κάλεσε εκπροσώπους από συμμαχικά κράτη στο Σικάγο να διαλύσουν την πρώτη διεθνή σύμβαση για την πολιτική αεροπορία, κοινώς γνωστή ως “Σύμβαση του Σικάγο”.

Πρωταρχικός στόχος αυτού του εγγράφου είναι η ανάπτυξη της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας «με ασφαλή και εύτακτη τρόπο» και η δημιουργία υπηρεσιών αεροπορικών μεταφορών «με βάση την ισότητα των ευκαιριών και την ορθή και οικονομική λειτουργία».

Το 1947, η ΔΟΠΑ ιδρύθηκε ως Εξειδικευμένη Υπηρεσία του ΟΗΕ, για να οργανώσει και να υποστηρίξει την εντατική διεθνή συνεργασία που θα απαιτούσε το νεοσύστατο παγκόσμιο δίκτυο αεροπορικών μεταφορών. Έχει την έδρα της στο Μόντρεαλ του Καναδά.

Διπλωμάτες συναντώνται στο Σικάγο το 1944, όπου συνέταξαν τη Σύμβαση για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία

2) Σήμερα, ο οργανισμός εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του παγκόσμιου δικτύου…
Το διεθνές δίκτυο αεροπορικών μεταφορών, αναφέρει ο οργανισμός, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πρακτικά παραδείγματα διεθνούς συνεργασίας, αλλά η διασφάλιση της λειτουργίας του δικτύου, σημαίνει διασφάλιση ότι όλοι ακολουθούν τους ίδιους κανόνες. Αυτός παραμένει ο βασικός ρόλος της ICAO.

Ο οργανισμός ερευνά τη νέα πολιτική αεροπορικών μεταφορών και τις καινοτομίες τυποποίησης. διοργανώνει εκδηλώσεις για να διερευνήσει τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα αυτό· και παρέχει στις κυβερνήσεις συμβουλές σχετικά με τη θέσπιση νέων διεθνών προτύπων και συνιστώμενων πρακτικών για την πολιτική αεροπορία.

Διεξάγει επίσης εκπαιδευτική προβολή, αναπτύσσει συνασπισμούς και διεξάγει δραστηριότητες ελέγχου, κατάρτισης και ανάπτυξης ικανοτήτων σε όλο τον κόσμο.

3) … αλλά δεν αστυνομεί τους ουρανούς.
Όπως και ο Ο”Ε στο σύνολό του, η ισχύς της ICAO έγκειται στην ικανότητά της να συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό χωρών, να συνάφει διεθνείς συμφωνίες. Ωστόσο, δεν είναι μια παγκόσμια ρυθμιστική αρχή, και δεν έχει καμία εξουσία να αστυνομεί τους ουρανούς.

Η ICAO δεν μπορεί αυθαίρετα να κλείσει ή να περιορίσει τον εναέριο χώρο μιας χώρας, να διακόψει τα δρομολόγια ή να καταδικάσει αερολιμένες ή αεροπορικές εταιρείες για κακή απόδοση ασφάλειας ή εξυπηρέτηση πελατών. Οι χώρες φτιάχνουν τους δικούς τους κανονισμούς, τους οποίους πρέπει να ακολουθούν οι αερομεταφορείς όταν εισέρχονται στον εθνικό εναέριο χώρο και στους αερολιμένες.

Εάν μια χώρα παραβιάσει τα πρότυπα που έχουν συμφωνηθεί διεθνώς και υιοθετηθεί μέσω της ICAO, ο ρόλος της υπηρεσίας είναι να βοηθήσει τις χώρες να καταλήξουν σε συντονισμένη απάντηση, όπως το συμβάν αυτής της εβδομάδας.

4) Η ICAO «ανησυχεί έντονα» για το περιστατικό στη Λευκορωσία…
Σύμφωνα με πληροφορίες, την Κυριακή 23 Μαΐου, πτήση της Ryanair από την Ελλάδα στη Λιθουανία εκτράπηκε προς το αεροδρόμιο του Μινσκ, όπου αρκετοί επιβάτες αναγκάστηκαν να κατέβουν από το αεροπλάνο, συμπεριλαμβανομένου του υψηλόβαθμου δημοσιογράφου της αντιπολίτευσης, Ρόμαν Προτάσεβιτς.

Ακολούθησε μια χορωδία καταδίκης από έθνη, οργανώσεις δικαιωμάτων και το σύστημα του ΟΗΕ: ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, António Guterres, εξέφρασε τη βαθιά ανησυχία τουκαι ζήτησε πλήρη, ανεξάρτητη έρευνα, και ο εκπρόσωπος του Γραφείου της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα(OHCHR)δήλωσε ότι ο τρόπος με τον οποίο απήχθη ο κ.

Η ΔΟΠΑ απάντησε δημοσιεύοντας ένα Tweet, την ημέρα του συμβάντος, στο οποίο η οργάνωση σημείωσε ότι «ανησυχεί έντονα για την προφανή αναγκαστική προσγείωση μιας πτήσης της Ryanair και των επιβατών της, η οποία θα μπορούσε να αντιβαίνει στη Σύμβαση του Σικάγο». Μια ημέρα αργότερα, ο οργανισμός ανακοίνωσε, και πάλι στο Twitter, μια επείγουσα συνεδρίαση του Συμβουλίου της ICAO στις 27 Μαΐου.

5) … αλλά τι μπορεί να κάνει;
Αυτό απέχει πολύ από την πρώτη φορά που ένα αεροπλάνο εκτρέπεται από τον προορισμό του με τη βία, αλλά ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι η πρώτη φορά που η ΔΟΠΑ αναγκάζεται να συζητήσει ισχυρισμούς ότι ένα από τα κράτη μέλη της είναι υπεύθυνο για ένα τέτοιο περιστατικό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Λευκορωσία επιμένει ότι ο αντιπερισπασμός ήταν απαραίτητος λόγω απειλής για βόμβα, και έχει καταγγείλει την καταδίκη του συμβάντος ως προγραμματισμένη πρόκληση.

Είναι πιθανό η επείγουσα συνεδρίαση της ΔΟΠΑ να οδηγήσει στην «πλήρη, ανεξάρτητη έρευνα» που ζητεί ο Γενικός Γραμματέας, αλλά, όπως προαναφέρθηκε, ο οργανισμός δεν είναι παγκόσμιος ρυθμιστής και δεν έχει την εξουσία να αναλάβει δράση κατά της Λευκορωσίας, όπως το κλείσιμο του εναέριου χώρου της χώρας ή οποιαδήποτε άλλη κύρωση.

Εν τω μεταξύ, οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανακοίνωσαν οικονομικές κυρώσεις και σχέδια για απαγόρευση των λευκορωσικές αεροπορικές εταιρείες από τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο και τα αεροδρόμια. Οι κινήσεις αυτές έχουν επικροτηθεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η κυβέρνηση Μπάιντεν αναφέρει ότι αξιολογεί “τις κατάλληλες επιλογές”.

ΠΗΓΗ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Προηγούμενο άρθροΑνεπαρκή προστασία
Επόμενο άρθροΣυμπτώματα

Τελευταία άρθρα

Έφυγε

Υπερήφανος

Σταθερή

Προκλήσεις

Συλλογή