GR FR DE ES EN
16 C
Athens

Εφημερίδα - Ανθρώπινα Νέα ©

Σάββατο, 17 Απριλίου, 2021

Κρ. Αρσένης: Μόνο με παραίτηση Κεραμέως και διαγραφή των προσωπικών δεδομένων των παιδιών λύνεται το σκάνδαλο Cisco

Διαβάστε ακόμη

Αθήνα, 06 Απριλίου 2021

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Κ.Αρσένης: Μόνο με παραίτηση Κεραμέως και διαγραφή των προσωπικών δεδομένων των παιδιών λύνεται το σκάνδαλο Cisco

 

Χωρίς την κ. Κεραμέως διεξήχθη η πρώτη επίκαιρη ερώτηση στην ολομέλεια της Βουλής, μετά την πλήρη δημοσιοποίηση της σύμβασης και επί όλων των δεδομένων. Αντί να έρθει να απαντήσει στα αυτονόητα ερωτήματα για τις σκανδαλώδεις διατάξεις, η υπουργός επέλεξε να στείλει αντ’ αυτής την κ. Μακρή, η οποία ανέλαβε υφυπουργός μόλις στις 4 Ιανουαρίου 2021, δηλαδή σχεδόν ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης.

Σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα, η κυβέρνηση μέσω της κ. Μακρή συνέχισε να επικαλείται ότι δεν δόθηκαν προσωπικά δεδομένα 1,5 εκατομμυρίων πολιτών, αφού «δεν πραγματοποιείται καταγραφή, ούτε αποθήκευση του ηλεκτρονικά μεταδιδόμενου μαθήματος. Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων με τη γνωμοδότησή της με αρ. 4 του 2020 έκρινε ότι η σύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση είναι απολύτως συμβατή με τη βασική αποστολή του κράτους για παροχή εκπαίδευσης και δεν αντίκειται στη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.» Η αλήθεια είναι ότι κανένας πολυεθνικός κολοσσός δεν ενδιαφέρεται για e-mails και βίντεο μαθημάτων. Αυτό που ενδιαφέρει τις εταιρείες είναι τα μεταδεδομένα, τα οποία οι εταιρείες πληροφορικής όπως η Cisco μπορούν να εκμεταλλευτούν εμπορικά: δεδομένα όπως η ψηφιακή διεύθυνση κατοικίας και η ψηφιακή ταυτότητα των συσκευών. Όπως αναφέρει η κ. Αλεξάνδρα Γιαννοπούλου, ερευνήτρια στο Δίκαιο της Πληροφορίας στο πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, «Ακόμα κι αν τα δεδομένα είναι ανώνυμα ή ανωνυμοποιημένα, αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος διαρροής προσωπικών δεδομένων. Κατά την ανάλυση έστω και ανωνυμοποιημένων δεδομένων δημιουργούνται προφίλ τα οποία πιθανότατα ταυτίζονται με συγκεκριμένους ανθρώπους και υπό αυτή την έννοια τα αποτελέσματα της ανάλυσης συνιστούν προσωπικά δεδομένα. Οπότε και σε αυτή την περίπτωση αγγίζεται το θεμελιώδες δικαίωμα της ιδιωτικότητας». Και σε ότι αφορά την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η κ. Μακρή δεν είπε τίποτα για το επείγον έγγραφο που κατέθεσε στις 18/5/2020 η ΑΠΔΠΧ στο υπουργείο και με το οποίο ζητά διευκρινίσεις για παραλείψεις και σφάλματα που θέτουν σε κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα. Ούτε για το γεγονός ότι η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος ζήτησε εγγράφως να της παραδοθεί η Εκτίμηση Αντικτύπου (κατά GDPR), η οποία δημοσιεύεται στις 10/7/2020, παρά το γεγονός ότι έχει εκδοθεί στις 15.05.2020, ενώ είναι ανυπόγραφη και χωρίς αριθμό πρωτοκόλλου. Δεν ακούσαμε τίποτα για την από 7/9/2020 γνωμοδότηση υπ’ αριθ. 4/2020 της ΑΠΔΠΧ, που εντοπίζει σοβαρά κενά και δίνεται 3μηνη προθεσμία συμμόρφωσης και κανονικής διαδικασίας έκδοσης Εκτίμησης Αντικτύπου και διαψεύδει την ύπαρξη Εκτίμησης Αντικτύπου στις 15/5/2020. Ακούσαμε μόνο ότι η ΑΠΔΠΧ είναι σύμφωνη με την σύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση ως αποστολή του κράτους. Ούτε βεβαίως ακούσαμε ότι στις 8/12/2020 το υπουργείο δημοσιεύει τη νέα Εκτίμηση Αντικτύπου για την οποία η ΑΠΔΠΧ δεν έχει γνωμοδοτήσει ακόμα. Ενδιαφέρον έχει ότι το σημείο αυτό αναφέρεται ρητά και στην ανακοίνωση της Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας: «Data Protection Impact Assessment (DPIA) είναι η μελέτη εκτίμησης αντικτύπου που συντάσσεται σε ορισμένες περιπτώσεις, προληπτικά και με σκοπό την καθοδήγηση των διαδικασιών GDPR, όταν τα προσωπικά δεδομένα αφορούν μεγάλες ομάδες πληθυσμού ή είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα (π.χ. ιατρικά) ή αφορούν ανήλικους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως η μελέτη εκτίμησης αντικτύπου συντάχθηκε εκ’ των υστέρων και ενδεχομένως χωρίς οι συντάκτες της (Εργαστήριο Νομικής Πληροφορικής, Παν. Αθηνών) να γνωρίζουν το περιεχόμενο της σύμβασης.»

Για τα δύο εκατομμύρια ευρώ της σύμβασης, η κ. Μακρή επέμεινε ότι από το Μάρτιο του 2020 μέχρι τον Ιανουάριο του 2021, σε όλα τα σχολεία της χώρας υλοποιούνταν εντελώς δωρεάν η πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων Webex. «Όταν η δωρεά έληξε στις αρχές του έτους, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποφασίσαμε να αξιοποιήσουμε υφιστάμενες ανενεργές άδειες, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του δημοσίου.» Από πού ακριβώς υφίστανται αυτές οι άδειες, οι ανενεργές και πόσο πραγματικά δεν επιβαρύνθηκε το δημόσιο; Στις 28/12/2020 ο διευθυντής του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη, με επιστολή του στην Κοινωνία της Πληροφορίας, ζήτησε να προχωρήσει η ΚτΠ σε αγορά 154.000 άδειες “Cisco Webex for Education” 12μηνης χρήσης, για τις έκτακτες ανάγκες για τηλεκπαίδευση του Υπουργείου Παιδείας. Συγχρόνως, οι Εργολάβοι των σχετικών συμβάσεων του ΣΥΖΕΥΞΙΣ 2, με επιστολή τους στην ΚτΠ πρότειναν την αντικατάσταση αδειών λογισμικού άλλης εταιρείας (HUAWEI και ενός ακόμη προϊόντος με την ονομασία «Desktop Conf Clients» ) με αυτές της Cisco: 2,16 εκατομμύρια ευρώ για λογισμικό (που συμπληρώνεται από την πλατφόρμα Jabber, αυξάνοντας το κόστος κατά 16%, στα 2,56 εκατ. ευρώ) φτάνουν στο ταμείο της Cisco. Εξ’ ου και βρέθηκαν μετά οι «ανενεργές», «χωρίς επιβάρυνση του δημοσίου» άδειες τον Ιανουάριο.

«Η “δωρεάν” σύμβαση, κατά τα άλλα, για το ελληνικό δημόσιο, που πλέον υπάρχει επίσημη παραδοχή ότι γίνεται με αντίτιμο, έχει κι ένα κρυφό αντίτιμο: δίνετε τα προσωπικά δεδομένα 1,5 εκατομμυρίων πολιτών και κυρίως παιδιών που ξεκινάνε τώρα τη ζωή τους και θα έχουν τα δεδομένα τους οι εταιρείες, για όλη τους τη ζωή. Είναι αδιανόητο αυτό που έχει συμβεί. Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα δεν θα συζητούσαμε αν κρύβεται η κ. Κεραμέως, αλλά αν έχει παραιτηθεί. Η κάθαρση σε αυτή την ύβρη θα μπορούσε να είναι μόνο παραίτηση, συγγνώμη, κατάργηση της σύμβασης και υποχρέωση της εταιρείας να διαγράψει τα δεδομένα», δήλωσε ο κ. Αρσένης.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τελευταία άρθρα