GR FR DE ES EN
14.1 C
Athens

Εφημερίδα - Ανθρώπινα Νέα ©

Τρίτη, 26 Οκτωβρίου, 2021

Παγκόσμια

Διαβάστε ακόμη

Με την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου «Salema Revisited» γιορτάζει ο διεθνής Έλληνας χορογράφος, Αντώνης Φωνιαδάκης, τα τριαντάχρονα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο, 16 και την Κυριακή, 17 Οκτωβρίου (στις 20:00), στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.

Πρόκειται για ένα ταξίδι στην ένταση και στον παλμό των χορών της Κρήτης, τόπο καταγωγής του Α. Φωνιαδάκη. Συνταξιδιώτες του, ο Πάρις Περυσινάκης, ο οποίος έγραψε την πρωτότυπη μουσική της παράστασης, και οι μουσικοί Γιώργος Σκορδαλός, Βαγγέλης Καρίπης, Πέτρος Βαρθακούρης και Γιώργος Μακρής. Τους φωτισμούς υπογράφει ο Σάκης Μπιρμπίλης και τα κοστούμια ο Αναστάσιος Σοφρονίου.

Με τη νέα του δημιουργία «Salema Revisited», ο διεθνής Έλληνας χορογράφος ουσιαστικά θέλει να τιμήσει την μουσική και τους χορούς της Κρήτης, που είναι και ο τόπος καταγωγής του.

Καθώς οι κρητικοί χοροί αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής του νησιού και υπάρχουν πολλές παραλλαγές από τόπο σε τόπο, αλλά και από άνθρωπο σε άνθρωπο, ο Φωνιαδάκης αισθάνεται την ανάγκη να «παρουσιάσει τη δική του οπτική γωνία για το πώς η παράδοση μπορεί να υπάρχει και να συνομιλεί με άλλες μορφές έκφρασης, όπως ο σύγχρονος χορός, χωρίς να απειλείται ή να προσβάλλεται, αλλά να εμπλουτίζεται και να προωθείται σε ένα ευρύτερο κοινό με σεβασμό και εκτίμηση».

Στη χορευτική κληρονομιά της Κρήτης καταγράφονται εικοσιπέντε είδη χορών, οι οποίοι δεν ήταν γνωστοί σε ολόκληρο το νησί, αλλά ανθούσαν ο καθένας σε κάποια περιοχή της Κρήτης. Όπως η γιτσικιά σούστα, η γλυκομηλίτσα, το ρόδο, ο φτερωτός συρτός, ο κουτσαμπαδιανός, ο τριζάλης ο απανωμερίτης, το μικρό μικράκι, ο μπριμιανός ή πρινιώτης, ο αγκαλιαστός, ο ξενομπασάρης, ο ζερβόδεξος, καθώς και πολλά είδη σιγανών και πηδηχτών χορών.

Με το «Salema Revisited», ο δημιουργός δεν επιχειρεί να αποτυπώσει τον καθέναν από αυτούς τους χορούς, μια και δεν είναι αυτή η πρόθεση του. Επιθυμεί να ερμηνεύσει με το προσωπικό του στυλ, τη ζωντάνια, την ομορφιά, τον ρυθμό και τον λυρισμό της κρητικής μουσικής. Μα πάνω από όλα την ένταση και τη δύναμη του πεντοζάλη (που έχει δέκα βήματα) και που θυμίζει την απόφαση των Σφακιανών να αρχίσει η επανάσταση, απόφαση που έλαβαν στις 10 Οκτωβρίου 1769. Η μουσική του αποτελείται από δώδεκα πάρτες (μουσικές φράσεις, γυρίσματα) προς τιμήν των δώδεκα πρωτεργατών της εξέγερσης.

Εστιάζοντας σε διαφορετικές μελωδικές και ρυθμικές εναλλαγές στο μουσικό μέρος της παράστασης, ο Φωνιαδάκης δημιουργεί μια πολύχρωμη και πολυμορφική χορογραφική σύνθεση στη διάρκεια του έργου.

Οι αρχές και τα μοτίβα των παραδοσιακών χορών λοιπόν παραφράζονται παιχνιδιάρικα και τολμηρά σε ένα απρόσμενο χορογραφικό ταξίδι, με τους χορευτές και τους μουσικούς να καλούν τους θεατές να ταξιδέψουν στην ένταση, στον παλμό, στη μελωδία, αλλά και στον μυστικισμό που πηγάζει από την κρητική μουσική.

ΠΗΓΗ ΑΠΕ-ΜΠΕ

Προηγούμενο άρθροΈκθεση
Επόμενο άρθροΥποδέχεται

Τελευταία άρθρα